Search
Close this search box.

Kompozitorke umiju i imaju što da pokažu

Koncertni ciklus “Kompozitorke iz sjenke”, koji uređuje Maja Popović, održan osmu godinu za redom u KIC “Budo Tomović”

Svojevrsnom svitom, “Muzičkim igračkama”, kompozicijom čuvene ruske kompozitorke Sofije Gubajduline (1931) u izvođenju pijaniste Bojana Martinovića, počeo je koncert “Kompozitorke iz sjenke”, posvećen muzičkom stvaralaštvu žena. Koncerte ovog ciklusa već osam godina uoči Međunarodnog dana žena priprema urednica muzičkog programa KIC “Budo Tomović” Maja Popović, prezentujući crnogorskoj publici slabije poznato stvaralaštvo kompozitorki. Naročito savremenih autorki 20. i 21. vijeka, kao što je to učinila i ovaj put. I svaki put riječ je o pažljivo izabranom, reprezentativnom repertoaru, u kojem ne samo da spoznajete nešto novo, već istinski uživate.

Pored Gubajduline, publika u velikoj sali KIC-a preksinoć je imala priliku da prvi put čuje i djelo čuvene poljske kompozitorke Gražine Bacević (1909 – 1969) Gudački kvartet br. 3 u izvođenju violinista Vujadina Krivokapića Marije Đuranović, violiste Miše Berkuta i violončeliste Milana Ninkovića. Ono što uvijek plijeni pažnju ovog koncertnog ciklusa je i činjenica da Popovićeva gleda da uvrsti na repertoar i djela domaćih autorki. Tako smo ovaj put čuli novija djela čak dvije crnogorske kompozitorke. Dvije kompozicije Nine Perović u izvođenju duvačkog kvinteta i elektronike inspirisane crnogorskim folklorom kojim se autorka na zanimljiv, ponekad čak komičan način poigrava – “Čobanine lijepa đevojko” (duvački kvintet i elektronika) i “Bokeško kolo” (duvački kvintet). Kompozicije su izveli Marija Đurđević Ilić (flauta), Ivana Dakić (oboa), Petar Garić (klarinet), Igor Lazić (horna) i Antonijo Nasevski (fagot), te Marija Mitrović (elektronika). Publici je predstavljeno i djelo Slobodanke Bobane Dabović Đurić – “Trag velikana II – Astor Pjacola”. Komad, omaž u kome autorka u svega nekoliko minuta daje “zlatni rez” Pjacolinog stvaralaštva, izveo je nestandardni sekstet: Ana Rašović (violina), Ilijana Blagojević Zvicer (viola), Milan Ninković (violončelo), Ana Cerović Zvicer (kontrabas), Nataša Popović (klavir) i Miroslav Ilić (harmonika).

Izlaze iz sjenke

Kompozitorka Bobana Dabović Đurić, koja se predstavila omažom Pjacoli, i koja na crnogorskoj muzičkoj sceni ipak uspijeva da prikaže svoj rad, smatra da su ovakvi koncerti izuzetno poželjni. Jer, podsjeća ona, žene, pa tako i kompozitorke, kroz istoriju su često bile uskraćene i za obrazovanje, ali i za javnu prezentaciju svog rada. Srećom, u 20. vijeku kompozitorke su počele da izlaze iz te sjenke, iskoristile su prilike i počele dobijati prostor na sceni, kaže kompozitorka.

– Žene, kompozitorke umiju i imaju konkretno što da pokažu – dodaje Dabović Đurić. Napominje i da je generalno potrebno izvoditi što više i što češće djela savremenih autora-ki. Da bi se to desilo potrebno je djecu upućivati u savremenu muziku, da je što više slušaju i izvode, a kako bi je što bolje razumjeli i na taj način zavoljeli, navodi kompozitorka.

Violončelista Milan Ninković predstavio se kao član dva sastava, izvodeći djela Bacevićeve i Dabović Đurić. Ističe da je bitno izvoditi djela savremenih kopozitora, naročito kompozitorki.

– Klasična muzika izvodi se veoma dugo, no ponavlja se često isti repertoar. Mislim da je apsolutno potrebno dati na koncertima priliku modernim kompozitorima, da se čuje i njihovo stvaralaštvo. Evo, večeras – Gubajdulina, Bacević, kao i naše domaće kompozitorke, i bilo mi je zaista uživanje. Super je izvoditi romantiku, klasicističke komade, ali, moderna muzika nama muzičarima daje nove prilike, sa novim štrihovima, efektima… i svirajući je, i mi kao muzičari napredujemo – kaže Ninković.
NOVOSTI

Povezane vijesti vijesti

Reklamni Prostor Prostor