Srećko Matić (izvor: dpa) [ DW ]
24. 03. 2025.17:07
Parižanke i Parižani odlučili su da zatvore stotine ulica u gradu za automobilski saobraćaj. Na referendumu održanom proteklog vikenda većina je podržala ideju da se 500 ulica pretvori u isključivo pešačke zone, odnosno zone u kojima je zabranjen saobraćaj automobilima.
Na referendumu je učestvovalo samo oko četiri odsto registrovanih birača – kojih u Parizu ima oko 1,4 miliona.
Šta to konkretno znači?
U narednim godinama u Parizu bi moglo da „nestane” oko 10.000 parking mesta. Vozači će morati da pronađu alternativne rute. Na lokalnom nivou tek treba da se odluči koje će tačno ulice biti prenamenjene. U svakom od 20 gradskih kvartova trebalo bi da ih bude oko 25.
Saobraćajna tranzicija u Parizu
U Parizu se već godinama, otkako je na funkciji socijalistička gradonačelnica Ana Hidalgo, forsira zelena saobraćajna tranzicija. Francuska prestonica je po tom pitanju mnogima uzor.
U oko 220 ulica u gradu (od ukupno više od 6.000) već sada je zabranjen automobilski saobraćaj. Posebno u blizini škola zabranjuje se saobraćaj automobilima. U mnogim delovima grada na snazi je ograničenje brzine od 30 km/h.
Ovo je već treći put da gradska uprava poziva građanke i građane da na biračkim mestima odluče o modalitetima saobraćajne politike. U aprilu 2023. Grad Pariz organizovao je referendum o zabrani električnih trotineta za iznajmljivanje na ulici, a u februaru 2024. i o povećanju naknade za parkiranje većih automobila, poput SUV modela. I oba puta odziv građana na biračkim mestima bio je veoma nizak.
Opozicija se protivi zatvaranju ulica
Gradske vlasti Pariza rezultat referenduma o pretvaranju dodatnih 500 ulica u pešačke zone proglasile su svojevrsnom odlukom protiv buke u gradu, odnosno za poboljšanje kvaliteta vazduha. Ana Hidalgo je izjavila da se i ozelenjavanjem ulica može boriti protiv klimatskih promena.
Stanovnici Pariza, na primer građani kvarta Monmartr, kritikuju zelenu tranziciju. U tom kvartu postoji grupa građana koja se bori protiv zatvaranja određenih ulica za saobraćaj i njihovog pretvaranja u pešačke zone. Ti ljudi prebacuju gradskim vlastima da deluju prvenstveno u interesu turista i da su zaboravili na potrebe stanovnika Pariza.
Na brdu u Monmartru postoje ljudi koji tu žive već pedeset, šezdeset godina, stariji ljudi, porodice. Kad im oduzmete automobil, onda im oduzimate i život u tom kvartu”, kaže jedna Parižanka.
Konzervativna opozicija prebacuje gradskim vlastima propagandu, visoke troškove i komunikacionu kampanju. Opozicija upozorava da bi blokiranje ulica za automobilski saobraćaj moglo ograničiti trgovce ili čak timove hitne pomoći.
Ako opozicija pobedi na pariskim izborima 2026. moguće je da od planirane prenamene stotina ulica u Parizu neće biti ništa.
RTCG :izvor