Ne postoji mogućnost da DIK preuzme nadležnosti OIK Zeta, budući da je zakonodavac tu mogućnost predvidio kada su u pitanju parlamentarni, a ovdje se radi o lokalnim izborima, kaže Nikola Mugoš
Klubovi odbornika Skupštine opštine u okviru Glavnog grada – Golubovci do kraja sedmice treba da predlože kandidate za članove izborne komisije. Na pitanje upućeno Ratku Stijepoviću, predsjedniku Skupštine kasni li se, pošto je iz Državne izborne komisije rečeno da je rok istekao u petak, 26. avgusta u ponoć, kaže da se sve stiže.
– Sve će se stići. Neće se kasniti – prokomentarisao je Stijepović.
Iz Opštine Golubovci kazali su da je juče organizovan sastanak sa prestavnicima klubova odbornika kojem su prisustvovali Stijepović i predsjednica Opštine Tanja Stajović. Razgovarali su o daljem razvoju novoformirane Opštine Zeta.
– Učesnici sastanka su najprije razmatrali formiranje OIK-a i u tom pravcu pojašnjena je procedura predlaganja kandidata za članove i sastav. Dogovoreno je da do kraja sedmice predsjednici klubova odbornika dostave predloge kako bi oni blagovremeno bili upućeni Skupštini Crne Gore na dalje postupanje. Razgovaralo se i o formiranju Organizacionog odbora gdje je pojašnjeno da su odredbe Zakona o teritorijalnoj organizaciji precizno određeni rokovi, 30 dana od početka primjene zakona kojim je osnovana opština, u kojima se moraju preduzeti aktivnosti na formiranju organizacionog odbora koji će predložiti način uređenja odnosa između opština, teritorialno ragraničenje, način podjele imovine i druge aktivnosti za početak rada novonastale Opštine – kažu iz Opštine Golubovci.
Državana izborna komisija ne može preuzeti poslove Opštinske izborne komisije. To je kazao Nikola Mugoša, predsjednik DIK-a.
– Nakon što je predsjednik Crne Gore raspisao izbore za opštinu Zeta, počeli su teći rokovi za sprovođenje izbornih radnji. Rok za donošenje kalendara izbornih radnji istekao je u petak u ponoć. OIK Zeta kalendar nije donijela iz prostog razloga što nije ni imenovana. Prilikom formiranja novih opština, nadležnost je Skupštine Crne Gore da imenuje opštinsku izbornu komisiju. Zbog toga, zainteresovani politički subjekti i birači uskraćeni su za pregled rokova u kojima mogu ostvarivati određena prava u izbornom procesu, kao i rokove u kojima su dužni da izvršavaju obaveze. Ukoliko OIK Zeta uskoro ne bude izabrana, može doći i do prekoračenja drugih rokova. Jedan od najznačajnijih svakako je rok za podnošenje izbornih lista koji počinje teći dvadesetog dana od dana raspisivanja izbora. DIK je tokom ljeta održala sastanak sa predstavnicima opštinskih izbornih komisija u kojima se održavaju izbori u cilju priprema za predstojeće izbore. Bitno je istaći da ne postoji mogućnost da DIK preuzme nadležnosti OIK Zeta, budući da je zakonodavac tu mogućnost predvidio kada su u pitanju parlamentarni, a da se ovdje radi o lokalnim izborima. Partije predlažu članove, onda Administrativni odbor usvaja predlog, pa se imenuju na plenumu. Broj članova OIK u stalnom sastavu je pet – rekao je Mugoša.
Iz kabineta predsjednice Skupštine Crne Gore Danijele Đurović kazali su da je Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o teritorijalnoj organizaciji Crne Gore Skupština na vanrednom zasijedanju usvojila 16. avgusta, nakon čega je upućen predsjedniku Crne Gore radi donošenja ukaza o proglašenju zakona.
– Na sjednici od 16. avgusta nije imenovana OIK novoosnovane opštine Zeta, jer zakon kojim Zeta dobija status opštine još nije bio stupio na snagu. Činjenica je i da je propuštena prilika u fazi razmatranja predloga zakona na sjednici Skupštine da podnosilac predloga, amandmanskim djelovanjem, ugradi odredbe kojim bi definisao i ovo pitanje na način kako je to bio slučaj ranije, prilikom formiranja novih opština, recimo opštine Petnjica. Saglasno Ustavu i poslovniku Skupštine Crne Gore, u periodu od prvog radnog dana u avgustu do posljednjeg radnog dana u septembru, na zahtjev predsjednika Crne Gore, Vlade ili najmanje trećine ukupnog broja poslanika, može se sazvati Skupština na vanredno zasijedanje, a za dnevni red podnosilac zahtjeva može predložiti samo akta koja su u njegovoj nadležnosti za predlaganje. Za 2. septembar zakazano je vanredno zasijedanje, za koje je dnevni red odredio podnosilac zahtjeva, i na istom nije predviđeno imenovanje sastava OIK Zeta – kažu iz kabineta.
Na pitanje ko je kriv zbog očiglednog propusta poslanica GP URA Božena Jelušić kaže da su svi krivi.
– Niko nije primijetio, niti ukazao i ne znam kako se to desilo. Nemam ideju kako ovo može da se prevaziđe. Nejasno je kako je sve to tako prošlo. Ovo svima nama treba da se stavi na teret. Svi smo krivi apsolutno. Ako se bude insistiralo na striktnom poštovanju zakona može doći do toga da ne dođe do izbora u Zeti. Krajnje je neozbiljno, ali ne samo od jedne institucije. Kad su dolazili amandmani oni su se pitali zahvata teritorije i da se još ove godine glasa u Podgorici, a niko nije dovodio u pitanje formiranje opštine Zeta. To je razlog za to što je URA za to glasala, a intimno ja sam protiv usitnjavanja Crne Gore u opštine. Za mene je to apsurdno u ovako maloj zajednici. U Evropi se broj opština smanjio za 50 procenata, jedino mi idemo u suprotnom smjeru. Zeta možda i najviše zaslužuje da bude opština i teritorijalno i po nekom kontinuitetu – kaže Jelušić.
Maja Vukićević, predsjednica Zakonodavnog odbora kaže da je nakon stupanja na snagu ovih, za DF, “antizetskih” zakona, Skupština Crne Gore dužna da preko Administrativnog odbora donese odluku o imenovanju OIK-a, za novostvorenu opštinu.
– Jasno je da je sve vezano za ove zakone učinjeno na brzinu, preko noći, bez detaljnih analiza, i da imamo situaciju suprotnu od one koju smo imali kod formiranja opštine Tuzi, čiji su građani glasali na prvim lokalnim izborima u Podgorici, a tek nakon toga imali i lokalne izbore u svojoj opštini. Ovdje se građanima Zete onemogućava da glasaju na lokalnim izborima u Podgorici, čime se oni stavljaju u nejednak položaj sa građanima Opštine Tuzi, što takođe nije ustavno. Iz tih razloga smo i podnijeli ustavnu žalbu i očekujemo da ovi zakoni budu proglašeni neustavnim – kaže Vukićević.
Ona podsjeća da ni Zakon o teritorijalnoj organizaciji i Zakon o Glavnom gradu nisu dobili zeleno svijetlo Zakonodavnog odbora jer je mišljene većine da nije bilo ustavno i zakonito mijenjati teritoriju opštine Podgorica nakon što su raspisani lokalni izbori.
– Ovdje se radi o izbornom inženjeringu, a odgovornost za donošenje ovih zakona snose poslanici koji su za njih i glasali. U želji da sebi obezbijede političku korist, bolji rezultat za svoje političke subjekte, DPS i URA pribjegli su kršenju Ustava i zakona, i to nakon što su već donijeli neustavan Zakon o lokalnoj samoupravi – kaže Vukićević.