U kotorskom Kinu Boka premijerno prikazan kratki dokumentarni film o piscu i penzionisanom bibliotekaru Obradu Pavloviću
Prijatelji i poštovaoci pisca Obrada Pavlovića iz Kotora uživali su u projekciji kratkog dokumentarnog filma “Obrad” režisera Branislava Milatovića, koji je u produkciji Bitter Frames iz Podgorice uz podršku Filmskog centra Crne Gore i Opštine Kotor, premijerno predstavljen publici u Kinu “Boka”. Radni naziv filma bio je “Bibliotekar”, jer je Pavlović svaki dan odlazio na posao od Morinja do Kotora, gdje je radio u biblioteci u koju skoro da niko nije dolazio. Branislav Milatović, sin njegovog prijatelja, pozorišnog reditelja Slobodana Milatovića, primijetio je Obrada u ulozi Tiresije na premijeri drame “Teuta”, na otvaranju FIAT-a 2007. godine na iskopinama arheološkog lokaliteta Carine u Risnu. Branislav ga je kao student druge godine FDU na Cetinju primijetio (imao je filmičan izgled i tu jednu mudrost), što ga je još tada nadahnulo i obećao je da će kad-tad o Obradu snimiti film. Evo, sada je ispunio obećanje. Prije tri godine je krenula realizacija, njegov otac Slobodan je umro pola godine nakon toga, ali je film uspješno ostvaren.
– Napravili smo “nijemi” film, bez ijedne riječi, ali u njemu je sve rečeno, neverbalna komunikacija koja kroz sve moje postupke govori o tome da je knjiga sve manje i manje značajna, da se sve manje čita. Na snimanju 2019. godine je bilo malo naporno, jako zgusnuto, jer smo snimali sedam dana, od svitanja do večeri, kaže za “Dan” Pavlović.
Uskoro “Bič Božiji”
Pavlović je zajedno sa rediteljem Vladom Perovićem pisao scenario za autobiografski film “Draga moja Kineskinjo” (2000.), u režiji Perovića, a objavio je roman “Blagoslov demona”. Očekuje se da iz štampe izađe Obradov roman “Flagelum Dei” (“Bič Božiji”) u izdanju “Arhipelaga” Beograd, čiji je urednik Gojko Božović.
Ovo je četvrti kratki film Milatovića, ali prvi dokumentarac. Na granici je sa igranim, jer se reditelj rukovodio školom jugoslovenskog filma `60-ih, `70-ih godina 20. vijeka, poznatih reditelja – Živka Nikolića, Lordana Zafranovića, Krsta Papića, Vladimira Perovića, što je za njega, kaže, “najčistiji oblik filma”.
– To je film bez naracije, samo zvuk i slika. Osjećao sam potrebu da napravim i tu vrstu filma. Inspiriše me ne toliko priča i tema, koliko neki ritual, neka upečatljiva slika, kao što je to Obradova slika, to njegovo svakodnevno putovanje, neka vrsta sizifovskog posla, to me je nadahnulo. Rad na filmu je bio lakši u odnosu na igranu formu, jer je pristup malo intimniji, u maloj ekipi, u “porodičnoj atmosferi” – bilo nas je šestoro iza kamere, računajući i Obrada kao glavnog aktera, kaže Milatović za “Dan”.
Premijera je bila novembra 2020. na Festivalu CAMERIMAGE u Torunu u Poljskoj, najvažnijem svjetskom festivalu posvećenom direktorima fotografije, što je Milatoviću utoliko važnije, jer je ovo film atmosfere. Za dvije godine “Obrad” je osvojio četiri nagrade: na Filmskom festivalu “Forteca” u Perastu dobio je nagradu za najboljeg direktora fotografije, u Švedskoj je osvojio nagradu za najbolji zvuk, u Kolumbiji za najbolji film u cijelosti, u Ukrajini -specijalnu nagradu žirija. Film će uskoro imati televizijsku premijeru.
Program je vodila Aleksandra Tomović, a Isidora i Aleksandar Milivojević pjesmom su uljepšali ovaj filmski susret.