Umjesto da idemo ka smanjivanju mogućnosti zloupotrebe izbornog zakonodavstva, i ove godine se susrijećemo sa pravnom normom da se iz opštine u opštinu može glasati pukom prijavom boravka, bez postojanja proteka vremena, saopšteno je iz Centra za građanske slobode.
Kako su naveli, bez obzira na činjenicu, da u konačnome imamo sve izbore u istom danu (makar za polovinu crnogorskih opština), istina protivustavno i nezakonito, i dalje imamo mogućnost da uz jednostavnu promjenu prebivališta, građani/građanke glasaju u više crnogorskih opština.
“Kako političke prilike i partikularni interesi uvijek utiču na izmjene Zakona o izboru odbornika i poslanika Crne Gore, tako se i rezidencijalni uslov prebivališta kod pomenutog Zakona stalno mijenjao”, navodi se u saopštenju.
Podsjećaju da je, tako 1992.godine Zakon o izboru odbornika i poslanika Crne Gore mijenjan isključivo zbog rezidencijalnog uslova birača, gdje postaje neophodan protek od 6 mjeseci prebivališta na teritoriji opštine, kao izborne jedinice, prije dana održavanja izbora.
“Već 1998. izmjenom Zakona, rezidencijalni uslov u određenom trajanju se prekida i dovoljno je samo postojanje prebivališta u datom trenutku. 2000.godine Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o izboru odbornika i poslanika Crne Gore, br.14/00, rezidencijalni uslov prebivališta se opet zakonski utemeljuje i to na perio do 12 mjeseci prebivališta, prije dana održavanja izbora u datoj opštini. 2011.godine Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o izboru odbornika i poslanika Crne Gore, br.46/2011, uslov se sa 12 mjeseci obaveznog prebivališta smanjuje na 6 mjeseci, do dana održavanja izbora u opštini”, objašnjavaju iz CEGAS-a.
Odlukom Ustavnog suda Crne Gore, “Sl.list br. 109/20” od 10.11.2020., iznova se ukida postojanje rezidencijalnog uslova, i do danas imamo mogućnost glasanja pukim prijavljivanjem prebivališta u datoj opštini, gdje će se i održati izbori.
“Kada je pravo na lokalne izbore u pitanju, Crna Gora teži ka što većoj liberalizaciji procesa, što s obzirom na mogućnost pojavljivanja raznih zloupotreba, nije dobro. Kada uzmemo u obzir protivustavnost trenutnih Odluka kada je održavanje lokalnih izbora u pitanju, pa se tome još i doda nesređenost zakonskih normi unutar više tekstova, koji regulišu oblast izbornog zakonodavstva, veliki stepen liberalizacije nas može odvesti van adekvatne vladavine prava i njenog razvoja”, zaključuju u saopštenju.
izvor: cdm