Državni Monteput razmatra mogućnost raspisivanja glavnog tendera za izgradnju druge dionice auto-puta od Mateševa do Andrijevice na način da se omogući učešće svim zainteresovanim kompanijama, a ne samo kompanijama koje su ušle u užu listu u fazi pretkvalifikacije.
Prvu dionicu su gradili Kinezi/ -MONTEPUT
Draško Milačić 06/02/2025 u 10:53 h
Državni Monteput razmatra mogućnost raspisivanja glavnog tendera za izgradnju druge dionice auto-puta od Mateševa do Andrijevice na način da se omogući učešće svim zainteresovanim kompanijama, a ne samo kompanijama koje su ušle u užu listu u fazi pretkvalifikacije. To je “Danu” zvanično saopšteno sinoć iz Monteputa u odgovoru na pitanje da li je Evropska komisija tražila poništenje pretkvalifikacionog tendera za izgradnju druge dionice auto-puta od Mateševa do Andrijevice. Tender za drugu dionicu auto-puta bi trebalo da bude raspisan do kraja februara.
– S obzirom na to da će se radovi na izgradnji dionice Mateševo–Andrijevica finansirati iz kredita EBRD, postupak izbora izvođača radova sprovodi se po pravilima i procedurama EBRD. Ova pravila i procedure podrazumijevaju spovođenje javnog poziva koji se sastoji iz više faza, jedna od tih faza je pretkvalifikacija u kojoj se na osnovu traženih uslova definiše uža lista potencijalnih izvođača radova koji stiču uslov za učešće u narednoj fazi. Iako su procedure za izbor izvođača radova uz odobrenje kreditnih i bespovratnih sredstava od strane Evropske komisije same po sebi duge i kompleksne jer istima prethodi niz aktivnosti i odobrenje svake pojedinačno, u cilju obezbjeđivanja dodatne konkurentnosti, kroz intenzivnu komunikaciju sa predstavnicima Evropske banke za obnovu i razvoj i Evropske komisije, Monteput razmatra mogućnost raspisivanja glavnog tendera na način da se obezbijedi učešće svim zainteresovanim kompanijama, tj. da spisak kompanija koje su ušle u užu listu u fazi pretkvalifikacija ne bude konačan, a što bi uticalo na povećanje konkurentnosti i moguće povoljnije cijene izgradnje – napisali su iz Monteputa.
U prevodu, prema pouzdanim informacijama od više izvora, Evropska komisija je tražila da se poništi pretkvalifikacioni tender jer su tamo u uži krug ušle tri kineske kompanije i azerbejdžansko-turski konzorcijum, odnosno nijedna kompanija iz zemalja Evropske unije. Ovako će Monteput raspisati tender na koji će moći da se jave sve zainteresovane kompanije, odnosno i kompanije iz Evropske unije. Ako se ne poništi pretkvalifikacioni tender, na tenderu koji bi raspisao Monteput mogle bi da se jave samo četiri kompanije koje su prošle u najuži krug. Prvobitno se na pretkvalifikacioni tender javilo osam kompanija, od kojih su navedene četiri ušle u najuži krug.
Prioritetnu dionicu gradili i kreditirali Kinezi
Prvu dionicu auto-puta od Smokovca do Mateševa gradili su Kinezi, kompanija CRBC, koja je kćerka kompanije CCCC. Auto-put vrijedan po osnovnom ugovoru 809,6 miliona, finansiran je sa 85 odsto iz kredita kod Eksim banke u dolarima i 15 odsto iz budžeta. Prije desetak godina je uzet kredit od 944 miliona dolara po kamatnoj stopi od dva odsto. Ipak, prva dionica je koštala znatno više, jer su morali da se rade petlja na Smokovcu, odnosno pristupni put do auto-puta, zatim elektroinstalacije, kao i vodovodna mreža. Ništa od toga nije bilo u osnovnom ugovoru.
Prema izvorima bliskim Vladi, administracija u Briselu ne može da shvati zašto novac za auto-put u Crnoj Gori treba da ide Kinezima, a ne nekoj evropskoj kompaniji. Zbog toga je i traženo da se tender raspiše tako da bi se dala još jedna šansa evropskim kompanijama da učestvuju u izgradnji druge dionice auto-puta. Prema istim izvorima, Monteput će uvažiti zahtjev Evropske komisije, jer u suprotnom postoji rizik po pitanju granta, a i mogu se narušiti odnosi sa EU, ka kojoj stremimo. Navodno je i stav premijera Milojka Spajića da se izađe u susret EK jer nam daju grant od 235 miliona eura.
Čelnici Vlade su nedavno najavljivali da će se druga dionica početi graditi u ovoj godini. Monteput smo pitali i oko rokova zbog promjene plana sa tenderom.
– Prvobitni plan je bio da se tenderski postupak okonča u prvom kvartalu ove godine i da se nakon toga, zavisno od potencijalnih žalbi na postupak, zaključi ugovor o projektovanju i izgradnji u prvoj polovini ove godine. I dalje vjerujemo i posvećeno radimo na tome da se ugovor zaključi ove godine i da se sa izradom glavnog projekta i sa pripremnim radovima otpočne u toku ove godine – kazali su iz Monteputa.
Ipak, jasno je da će se rokovi pomjeriti, ali za koliko to ćemo vidjeti.
Druga dionica auto-puta trebalo je da počne da se gradi, prema najavama Spajića, u septembru prošle godine, ali se onda pojavila opcija granta Evropske komisije od 40 odsto ukupne vrijednosti radova, što je oko 235 miliona eura, pa se od tog roka i plana da to Vlada sama finansira odustalo. Evropska komisija dodijeliće grant od oko 235 miliona eura, dok će EBRD dati kredit od 200 miliona eura.
“Dan” je slao pitanja u vezi sa ovom temom i Dlegaciji EU u Crnoj Gori, ali od njih nismo dobili odgovore do zaključenja današnjeg broja.
Izvor Dan portal