Toplog julskog dana našli smo se na pisti nekadašnjeg Aerodroma Berane gdje je 1954.godine osnovan aeroklub koji je izvodio osnovnu obuku pilota JNA. Kažemo “nekadašnjeg” aerodroma jer u zvaničnim vazduhoplovnim dokumentima Berane više nema status aerodroma.
Gledamo u stari oronuli hangar koji izgleda kao da ga jedino još drži istinska ljubav zaljubljenika u vazduhoplovstvo svih onih koji osjećaju i pamte slavu velikog Aerokluba Berane, osvajača velikog broja priznanja i trofeja od Vardara do Triglava i mjesta gdje su prva pilotska iskustva imali mnogi piloti SFRJ. Ovdje na svakom koraku možete osjetiti istoriju vazduhoplovstva Crne Gore ali – ovaj put primjećujemo još nešto. Na licima ljudi oko nas se jasno vidi riješenost da jedan san postane realnost, a da bogata istorija ne bude opterećenje novim generacijama već ideja vodilja. Aeroklub Berane ponovo počinje s radom!
Kratka istorija kluba
Vazduhoplovna istorija Berana započeta je prvim slijetanjem aviona na poljani daleke 1925.godine, a prva obuka pilota u aeroklubu Berane objavljena u oktobru 1954.godine. Od tada, mnogi piloti civilnog i vojnog vazduhoplovstva su “dobili krila” upravo na ovom aerodromu i u ovom klubu. Već 1955.godine ovaj aeroklub postaje vazduhoplovna organizacija sa najvećim brojem članova u zemlji i biva proglašen za najbolju vazduhoplovnu sportsku organizaciju.
Najveći procvat kluba bio je pod rukovodstvom prve žene pilota-nastavnika Olge Šoškić Milović koja je do 1989.godine obavljala djelatnost obuke pitomaca Vazduhoplovne Vojne Gimnazije “Maršal Tito” iz Mostara. Članovi kluba u tom periodu, kao i kasnije tokom 90-ih godina, bili su višestruki osvajači Republičkog i Državnog takmičenja, prvenstveno u aeroreliju i preciznom slijetanju. Kao državni reprezentativci doprinijeli su da klub postane jedna od sportskih organizacija sa najviše titula u zemlji.
Iskreni prijatelji kao oslonac za povratak stare slave
U čast neumorne želje i borbe članova Aerokluba Berane da svom klubu vrate krila i da kao nekad zaparaju nebo iznad Berana, na aerodromu je organizovano druženje članova i prijatelja kluba. Ovom prilikom su se potrudili da se na pravi način zahvale predstavnicima Opštine Berane, na čelu sa predsjednikom opštine Vukom Todorovićem, za shvatanje problema sa kojima se susreću i tekućim izazovima. Iskrena zabrinutost predsjednika opštine uz punu podršku i pomoć budućim aktivnostima, daje im snagu da prave planove od kojih bi i usnula beranska privreda i ekonomija mogla imala velike koristi.
“Ovom prilikom izražavamo punu zahvalnost Predsjedniku opštine, gospodinu Vuku Todovoriću i njegovim saradnicima, u nadi da ćemo ubrzo obnoviti naše letačke aktivnosti a klub vratiti staroj slavi” – poručili su iz beranskog Aerokluba.
Poseban značajna aktivnost tog dana bila je podjela članskih knjižica svim članovima kluba.
Infrastruktura kluba
Danas se klub nalazi u veoma teškoj situaciji, naročito kada govorimo o infrastrukturi. Potrebna je rekonstrukcija objekata prvenstveno hangara koji je izgrađen davne 1959.godine, Doma za đake i dijela za skladištenje goriva i maziva.
Iako su djelovi zidova hangara u lošem stanju, najhitnije za rješavanje je krov hangara. U jednom dijelu je došlo do njegovog urušavanja zbog čega je moglo doći do oštećenja opreme što bi bio nenadoknadiv gubitak i definitivno gašenje kluba. Srećom, to se nije desilo a oprema se skladišti brižno i pažljivo dok se čeka pomoć za popravku hangara, te se nadamo da neko ko bi mogao da na bilo koji način pomogne popravku hangara, upravo čita ovaj tekst.
Trenutna oprema je, pored nešto više od 20 članova kluba, najvredniji dio i zalog za budućnost. Aeroklub Berane, između ostalog, raspolaže sa dva aviona Utva 75, vitlom za vuču jedrilice, jedrilicom Blanik L13A i dvije jedrilice Vuk što je realna i respektabilna osnova za dalje planove članova kluba da sačuvaju svoju drugu kuću, ali i dugu tradiciju kluba i crnogorskog vazduhoplovnog sporta.
izvor: rtcg